ARTER’DE GÜNCEL SERGİLER SALI İLE CUMA GÜNLERİ ARASI GÖRÜLEBİLİR

87

2020 sonbaharını Dinleyen Gözler İçin, Yağmur Ormanı V (varyasyon 3), Gökcisimleri Üzerine, KP Brehmer: Büyük Resim ve Alev Ebüzziya Siesbye: Tekerrür başlıklı beş yeni sergiyle karşılayan Arter’deCevdet Erek: Bergama Stereotip ve Altan Gürman sergileri de izleyiciyle buluşmaya devam ediyor. Ziyaretçilerini gerekli sağlık önlemleri çerçevesinde ağırlayan Arter’de yer alan tüm sergilerin ziyaret tarihleri uzatılırken, Emre Hüner’in yeni yılda açılacak kişisel sergisi için de hazırlıklar devam ediyor.

SERGİ TARİHLERİ UZATILDI

Arter Koleksiyonu’ndan oluşturulan ve küratörlüğünü Arter Kurucu Direktörü Melih Fereli’nin üstlendiği Dinleyen Gözler İçin başlıklı sergi, çoğu müzikle güçlü bir bağ kuran yirmi üç yapıtı bir araya getiriyor. John Cage’in müzikte olduğu kadar tüm sanatsal üretiminde sessizlik, belirsizlik ve rastlantısallığı bir arada kullanan deneysel yaklaşımını ve Fluxus sanatçılarını referans alan sergide, ziyaretçiler galeri alanına hâkim olan sessizliğin içinde yapıtlardan yükselen “sesleri” keşfetmeye ve hayal etmeye davet ediliyor. Arter’in “Sesli Dizi” serisi kapsamında gerçekleşen üçüncü sergisi olan Dinleyen Gözler İçin, çevremizi kuşatan görsel dünyayla nasıl ilişkilendiğimizi sesin perspektifinden düşünmeye, sesin sanatın ayrılmaz bir parçası olduğu konusundaki farkındalığımızı artırmaya odaklanıyor. Dinleyen Gözler İçin başlıklı sergi, 23 Mayıs 2021’e kadar ziyaret edilebilir.

Yağmur Ormanı V (varyasyon 3)

David Tudor tarafından tasarlanan ve Composers Inside Electronics, Inc. tarafından gerçekleştirilen Yağmur Ormanı V (varyasyon 3) başlıklı etkileşime açık yapıt ise dördüncü “Sesli Dizi” sergisi olarak, yine Melih Fereli’nin küratörlüğünde, Karbon’da deneyimlenebiliyor. 1968 yılında koreograf Merce Cunningham tarafından, besteci David Tudor’a bir dans gösterisi için sipariş edilen Yağmur Ormanı, daha sonra CIE’den (Composers Inside Electronics, Inc.) John Driscoll ve Phil Edelstein tarafından kendi kendini icra eden bir ses yerleştirmesine dönüştürüldü. Yerleştirmede şamandıra, plastik fıçı, bakır kova, saksı ve raket gibi çeşitli gündelik kullanım nesneleri havada asılı şekilde mekâna yayılırken, farklı biçimlerde müdahale edilip birleştirilmiş bu nesneler önceden kaydedilmiş ses dosyalarından gelen sinyallerle titreşiyor ve izleyicilerin keşfine açık bir biçimde gelişimini sürdüren bir ses ortamı meydana getiriyorlar. Yağmur Ormanı V (varyasyon 3) sergisi, 1 Ağustos 2021 tarihine kadar görülebilir.

Gökcisimleri Üzerine

Arter Koleksiyonu’ndan oluşturulan ve küratörlüğünü Kevser Güler’in üstlendiği Gökcisimleri Üzerine başlıklı grup sergisi, yaşamsal bir biraradalık düzleminin bugün yeniden düşünülebilir ve inşa edilebilir olmasına dair sorulara odaklanıyor. Yirmi sekiz sanatçının yapıtlarını kapsayan sergi, var olanların bir araya gelme ve dağılma biçimlerini, ilişki kurma tarzlarını, birbirlerine mesafe alma ve yakınlaşma yollarını birlikte düşünmeye davet ediyor. Gökcisimleri Üzerine sergisi, tarihsel, kültürel ve ideolojik tanımlamalara dayanan dünyevi/göksel, doğa/kültür, insan/hayvan, beden/zihin, kadın/erkek gibi ikiliklerin ürettiği kutuplaşma, ayrım, hiyerarşi ve iktidar biçimlerine dair güncel eleştirilerden besleniyor. Sergi, 1 Ağustos 2021’e kadar ziyarete açık olacak.

KP Brehmer: Büyük Resim

Arter, yeni sezonda Alman sanatçı KP Brehmer’in(Berlin 1938–Hamburg 1997) kapsamlı bir sergisine yer veriyor. Küratörlüğünü Selen Ansen’in üstlendiği KP Brehmer: Büyük Resim başlıklı sergi, sanatçının otuz yılı aşkın üretiminden geniş bir seçkiyi bir araya getiriyor. Brehmer’in esin kaynaklarını ve çalışma yöntemlerini ortaya koyan 200’ün üzerinde yapıtın ve arşiv malzemesinin yer aldığı sergi, Arter’in Neues Museum Nürnberg (Almanya), Hamburger Kunsthalle (Almanya) ve Kunstmuseum Den Haag (Hollanda) ile birlikte, Kulturstiftung des Bundes’ın (Almanya Federal Kültür Vakfı) mali desteğiyle gerçekleştirdiği; küratoryal çerçevesini bu kurumlar adına Eva Kraus, Petra Roettig, Daniel Koep ve Selen Ansen’in belirlediği; üç yıla yayılan bir ortak yapım projesinin son aşaması olma niteliğini taşıyor. KP Brehmer: Büyük Resim başlıklı sergi, 28 Mart 2021’e kadar ziyaret edilebilir.

Alev Ebüzziya Siesbye’nin, Arter’degerçekleşen Tekerrür başlıklı kişisel sergisi sanatçının son dönemde ürettiği yapıtlarını bir araya getiriyor. Eda Berkmen’inküratörlüğünü üstlendiği sergide seramik sanatçısı Alev Ebüzziya’nıntekrarkavramından yola çıkarak ve tek bir malzemeye, yönteme ve biçime odaklanarak gerçekleştirdiği üretim, yeni bir bağlamda sunuluyor. Tekerrür başlıklı sergi, sanatçının renk, şekil ve boyut farklarından uzaklaşarak bu sergi için özel olarak ürettiği yüksek pişirimli çanaklardan oluşuyor. İsmini Søren Kierkegaard’ın 1843 tarihinde yayımlanan Tekerrür başlıklı kitabından alan sergi, Alev Ebüzziya’nın sayısız kez tekrar eden hareket ve ritimlerin sonucunda ortaya çıkan zamansız çanakları yoluyla tekrarlamanın imkânsızlığını ve getirdiği dönüşümü de görünür kılıyor. Alev Ebüzziya Siesbye: Tekerrür sergisi, 7 Mart 2021’e kadar görülebilir.

Bergama Stereotip

1976 yılında hayatını kaybeden sanatçının 11 yıllık üretimini arşivinden bir seçkiyle bir araya getiren Altan Gürman retrospektifi, 28 Mart 2021’e; Cevdet Erek’in Arter’deki galeri mekânına özel olarak tasarladığı sesli bir mimari yerleştirmeden oluşan Bergama Stereotip başlıklı kişisel sergisi ise 3 Ocak 2021’e kadar ziyarete açık olacak.

SERGİLERE EŞLİK EDEN YAYINLAR

Arter’de devam eden sergilere eşlik eden kitaplar ise Arter Yayınları aracılığıyla okurlarla buluşuyor.

Sanatçının üretiminde öne çıkan kavram, tema ve düşüncelere derinlemesine bir bakış sunan KP Brehmer: Sanat ≠ Propaganda başlıklı kitap, Arter’in kuruluşunun 10. yılında Arter Yayınları’nın 50. başlığı olarak KP Brehmer: Büyük Resim sergisi bağlamında yayımlandı.

Bergama Stereotip sergisine eşlik eden Cevdet Erek: Bergama Stereotip başlıklı kitapta, Colin Lang’in Bergama Stereo üzerine kaleme aldığı yazıyla birlikte Selen Ansen’in, Bergama Stereotip bağlamında yazdığı küratoryal metin yer alıyor. Tasarımını Vahit Tuna’nın üstlendiği kitaba serginin yerleştirme görüntülerinin yanı sıra Büyük Bergama Sunağı’nın Bergama’daki kalıntılarını ve Pergamonmuseum’daki görünümlerini içeren fotoğraflar eşlik ediyor. Ayrıca Cevdet Erek’in bu kitap için özel olarak ürettiği ve dört kolajdan oluşan Haritalar başlıklı seri her bir kitabın kapağında çıkarılabilir kartpostal formunda sunuluyor.

Alev Ebüzziya Siesbye’ninArter’de devam eden kişisel sergisine eşlik eden Alev Ebüzziya Siesbye: Tekerrür başlıklı kitap ise, serginin küratörü Eda Berkmen’in küratoryal sunuş yazısıyla açılıyor. Sanatçının 2019’da ürettiği siyah, gri ve lapis mavisi çanaklardan oluşan serginin yayınında, akademisyen ve seramik sanatçısı Nermin Kura’nın, Alev Ebüzziya Siesbye’ninpratiği üzerine kaleme aldığı metni okurlarla buluşuyor. Kitapta, sanat tarihçisi Ali Kayaalp’in sanatçının eserlerinin işlev, temas, renk gibi forma dair özelliklerini işlediği yazısının yanında yazar ve sanatçı Abidin Dino’nun 1982 yılında kaleme aldığı bir metin de yer alıyor. Tasarımını Ayşe Bozkurt’un üstlendiği kitaba Hadiye Cangökçe ve flufoto’dan Barış Aras ve Elif Çakırlar tarafından çekilen fotoğrafların yanı sıra sanatçının arşiv fotoğrafları da eşlik ediyor.

Arter Yayınları’nın tüm kitapları, Arter Kitabevi’nden satın alınabilir veya kitabevi@arter.org.tr e-posta adresi üzerinden sipariş edilebilir.

GÜVENLİ BİR ZİYARET İÇİN ALINAN TEDBİRLER

30 Kasım tarihli genelgeyle duyurulan sokağa çıkma kısıtlaması doğrultusunda, yeni bir bilgilendirmeye kadar hafta sonları kapalı olan Arter, Salı-Cuma günleri 11:00–17:00 saatleri arasında gerekli sağlık tedbirleriyle hizmet vermeye devam ediyor. Aynı anda 400 ziyaretçinin kabul edilebildiği ve galerilerinde sosyal mesafe kurallarının uygulandığı Arterbinasının yanı sıra ücretsiz ulaşım imkânı sunan Arter servisleri de düzenli olarak dezenfekte ediliyor.

Kurumsal Sponsor Tüpraş’ın desteğiyle Arter sergilerine giriş Perşembe günleri her yaştan izleyici için ücretsiz; 24 yaş ve altındaki gençler ile Arter Beraber üyeleri ise Arter’i her gün ücretsiz ziyaret edebiliyor. Ulaşım Sponsorları Ford Otosan ve Otokar’ın desteği sayesinde Taksim’den ve Tepebaşı’ndan ücretsiz servis araçlarıyla Arter’e ulaşılabiliyor. Güvenli bir ziyaret için Arter’de alınan tüm sağlık tedbirlerine, ziyaret ve ulaşımla ilgili güncel bilgilere arter.org.tr/ziyaret adresinden ulaşılabiliyor.

Yorum Yazınız

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen İsminizi Giriniz